Αναρτήθηκε από: akamas | Οκτώβριος 16, 2007

Ελληνικά μυστήρια

Σε μια τηλεφωνική συζήτηση που είχαμε με τον φίλο omadeon ισχυρίστηκε λόγω έλλειψης στοιχείων ότι στα αρχαία ελληνικά μυστήρια μπορεί να γινόντουσαν και ακολασίες. Είναι κάτι το συνηθισμένο να θεωρείται ότι οι αρχαίοι Έλληνες προέβεναν σε ακολασίες κατά την διάρκεια των μυστηρίων και στο ίδιο λάθος έπεσε πριν από κάποια χρόνια και η εφημερίδα Ελευθεροτυπία.   Εγώ το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να βάλω δυο συνδέσμους από το ύπατο συμβούλιο Ελλήνων Εθνικών (www.ysee.gr). Ο πρώτος είναι μια ομιλία της Πανεπιστημιακού Ουρανίας Τουτουντζή που συνδέει τα Ελευσίνια μυστήρια με τα Καβίρεια και μπορούμε να την βρούμε στη διεύθυνση http://www.ysee.gr/index.php?type=article&f=selene_ekate_artemis και ο δεύτερος σύνδεσμος είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Ζαν Πιέρ Βερνάρ στη διεύθυνση http://www.ysee.gr/index.php?type=d&f=vernant.


Responses

  1. Δεν είπα «ακολασίες», ΟΥΤΕ θα δεχόμουν αυτό τον όρο.

    Είχα ακούσει για τελετουργική συνουσία, που είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα με εντελώς διαφορετική έννοια από την (χριστιανική ορολογία) της ακολασίας.

    Ανεξάρτητα από το αν ή όχι περιείχαν τα μυστήρια και αυτή την (πανάρχαια) λατρευτική συνήθεια, είμαι και υπέρ της Θρησκευτικής Διάστασης του έρωτα (που έχει θαφτεί σήμερα βαθιά, και… έχει σκεπαστεί από τσόντες κ.ο.κ.) καθώς και υπέρ της επίσημης επαναφοράς πλήρων και δημοσίων οργίων (τελετουργικών ή μη) κατά ορισμένες γιορτές. Η κοινωνία μας δίνει διέξοδο σε αυτή την πανάρχαια συνήθεια και ανάγκη με άλλους τρόπους (π.χ. στριπ-σόου) αλλά δεν μπορεί να κατανοήσει βαθιά το πόσο φυσική είναι και πόσο συνηθισμένη άλλωστε σε άλλους πολιτισμούς.

    Πάντως για τα Ελευσίνια Μυστήρια δηλώνω αδαής μαθητής! 🙂

  2. […] Υ.Γ. το θέμα του Βιντάλ-Νακέ και του Πωλ Βερνάν, το θυμήθ… […]

  3. Γιώργο η τελετουργική συνουσία όπως την ονομάζεις είναι κάτι ξένο προς τα ελληνικά μυστήρια που σκοπό είχαν να φέρουν τον άνθρωπο κοντά στο μυστήριο της ζωής και του θανάτου και να δημιουργήσουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Μπορεί να έχουν χαθεί πάρα πολλά στοιχεία από τα μυστήρια αυτά, αλλά τα στοιχεία που περιγράφεις ίσως να αποτελούσαν συστατικά στοιχεία διαφόρων ανατολικών δοξασιών. Εκείνο το οποίο θα ήθελα να σου τονίσω είναι να μελετήσεις λίγο περισσότερο τον Βερνάρ.

  4. 1) Βερνάν, όχι «Βερνάρ».

    2) Θα σε ειδοποιήσω με λινκς, από κείμενα όπου βρήκα στο παρελθόν στοιχεία περί τελετουργικής συνουσίας.

    3) Αν μελετήσεις έστω και ελάχιστα τον ΒΕΡΝΑΝ, θα δεις το μάταιο του δογματισμού γύρω από αυτά τα θέματα. ΟΛΗ του η προσπάθεια ήταν η ανάκτηση της ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ, όχι η αναβίωση του δόγματος (που είναι κάτι πολύ δευτερεύον, ή και ανέφικτο σήμερα, ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΜΑ).

    4) Ανάμεσα στα βιβλία μέσα στα οποία γαλουχήθηκα (σχεδόν) ήταν και δύο του Βερνάν, μερικά του Λακαριέρ, ένα των Jung-Kerenyi (The Myth of the Divine Child), και (τέλος) η μνημειώδης μελέτη – τόμος του Robert Graves («The White Goddess») που δεν μεταφράστηκε δυστυχώς ποτέ στα Ελληνικα΄.

    5) Σε όλα αυτά, ΜΗΝ ξεχνάς τις αναδυόμενες συνδέσεις ανάμεσα σε θρησκευτικές εμπειρίες των αρχαίων Ελλήνων και άλλων λαών. ΤΙ θα πει «ανατολικές δοξασίες», σε μία αρχαία Ελλάδα που ενσωμάτωνε τα ΠΑΝΤΑ (ενώ εμείς θέλουμε κυρίως να… πετάξουμε τα πάντα πλην των δικών μας θεών, πολλές φορές). Η Κέλτικη Λατρεία της Αρτεμης/Μπριγκιτ και η αντίστοιχη Αρχαία Ελληνική συνδέονται. Μόνο που σήμερα ΜΟΝΟ οι Κέλτες ΒΙΩΝΟΥΝ τα αρχέτυπα μορφογενετικά πεδία αυτής της Λατρείας, γιατί οι Ελληνες κατάντησαν… τσιφτεντελάδες και πατριαρχικοί οπαδοί της… Βανδή! 🙂

  5. Ένα γράμμα έκανα λάθος και αμέσως να με μαλώσεις. Η εμπειρία χωρίς την τελετουργία δεν μπορεί να υπάρξει, έτσι τουλάχιστον πιστεύω εγώ και αυτό φαίνεται και μέσα από το έργο του Βερνάν. Από ρκρί και πέρα να σου πω ότι δεν έγραψα για ανατολικές λατρείες μειωτικά, είναι κάτι διαφορετικό από τους Έλληνες θεούς. Δέχομαι και σέβομαι οποιαδήποτε φυσική θρησκεία, κάτι που σημαίνει ότι δεν σέβομαι τον χριστιανισμό καθώς απομακρύνεται από τον φυσικό τρόπο ζωής.

  6. 1)
    Για
    όχι, δεν σε μάλωσα. Η ορθογραφία «Βερνάρ» είναι ΚΑΙ αυτή απόδοση της προφοράς του γαλλικού αυτού ονόματος Vernant, απλά σε… διόρθωσα γιατί διαφωνώ (χωρίς να αρνούμαι ότι μερικοί τον λένε έτσι).

    2)
    Για ρίξε μια ματιά εδώ και… θα με θυμηθείς
    http://www.theoi.com/Georgikos/Telete.html

    Για τελετουργική συνουσία, επίσης ο όρος «Hieros Gamos» χρησιμοποιείται κατά κόρον από τους ξένους νεοπαγανιστές και αποδίδεται (ίσως λανθασμένα?) στους Ελληνες. Π.χ. εδώ
    http://www.goddess.org/religious_sex.html

    Το θέμα το έψαχνα από… 20 ετών (όταν κάναμε και… πρακτική εξάσκηση σε κοινόβια του Λονδίνου όπου ζούσα) χεχε

  7. Υ.Γ. σχολίασα με 2 λινκς που θα σου αρέσουν πολύ νομίζω. Επειδή είπα και κάτι επείγον, το επαναλαμβάνω εδώ πριν περάσει χρόνος μέχρι να αναιρέσεις την λίστα αναμονής λόγω των λινκς.

    ΠΟΥ το είδες να σε μαλώνω? Για το «Βερνάν» αντί για «Βερνάρ» απλώς… διαφωνώ με αυτή τη συγκεκριμμένη απόδοση της γαλλικής προφοράς του Vernant. ΔΕΝ είπα καν ότι είναι λάθος! Απλώς έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται και μάλλον είναι λιγότερο σωστή από το «Βερνάν»! (έτσι κι αλλιώς αυτός ο γαλλικός ήχος ΔΕΝ μεταφράζεται)

  8. Υ.Γ.2 Εννοείται ότι ΔΕΝ υπονοώ πως δεν διάβασες τον Βερνάν. Θα έπρεπε να πω «αν τον διάβασες έστω και ελάχιστα ΜΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ».

  9. Εγώ πάντως βρίσκω πως μαλώνετε με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο!

  10. omadeon το The White Goddess (η Λευκή Θεά) του Robert Graves κυκλοφορεί μεταφρασμένο στα Ελληνικά από τον Κάκτο

    http://www.kaktos.gr/default.asp?pid=5&itm=79

  11. Αυτές είναι δημιουργικές διαφωνίες, αγαπητέ Κουσουράτε! 🙂

    Ενα λινκ που συνεχίζει τη συζήτηση είναι δυστυχώς αλλού, κι έτσι το μεταφέρω εδώ.
    Είναι το σχόλιο:
    http://omadeon.wordpress.com/2007/10/17/vernant_naquet/#comment-1444

  12. Υ.Γ. Γιάννη μόλις σχολίασα με ένα λινκ. Αν θέλεις, μπες στα options της WordPress και βγάλε τον περιορισμό για τα λινκ. Μέχρι 2 λινκς κανονικά είναι το στάνταρντ (εγώ το έχω αυξήσει στα… 40 λινκς χωρίς modetation).

  13. Αγαπητέ Κουσουράτε καλώς όρισες στο blog μου, πιστεύω ότι μέσα από την διαφωνία και την σύνθεση των απόψεων μπορεί να βγει κάτι δημιουργικό. Γιώργο είδα το comment σου και το βρίσκω αρκετά ενδιαφέρον,αν θέλεις μην βάζεις link γιατί δεν ξέρω πως ανοίγει και δεν είμαι και πολλές ώρες στο σπίτι.

  14. @Θοδωρή
    ΠΟΛΥ ευχαριστώ για το λινκ, θα το στείλω και σε φίλους που ζητούσαν πέρυσι ελληνικά στοιχεία για το θέμα.

    @Akamas
    όπως σου είπα και στο τηλέφωνο (και αμέσως συμφώνησες) ο πολυθεϊσμός είναι από την ίδια του φύση ΑΝΟΙΧΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ. Τα υπόλοιπα… έπονται! Προχωράμε…

  15. Ενδιαφέρον, αυτό περί http://www.ysee.gr, όμος δεν βρήκα μια καλή σύνοψη.

    μήπως ξέρεις κάποιο καλό κείμενο που τους παρουσιάζει συμπυκνωμένα;

  16. Γιάννη, αυτό το άτομο που… περιφέρεται από δω κι από κει με το όνομά του να δείχνει σε ένα (υποτιθέμενο) «blog», και λέγεται Ηλίας Λαζαρίδης, στην πραγματικότητα είναι ανισόρροπος παθολογικός troller και συκοφάντης, από τον οποίο ένας φίλος κι εγώ υποφέραμε πολύ τις τελευταίες βδομάδες. Το υποτιθέμενο «blog» του Λαζαρίδη είναι ένα κράμα από ασυναρτησίες και (πιο πολύ) λασπολογίες, σε αλλεπάλληλα δημοσιεύματα όπως «ο φασίστας ομαδεών», «ο υποκριτής ομαδεών»μ, κλπ.

    Ο μοχθηρός αυτός τρόλερ ασκεί ασφυκτική λογοκρισία Ο ΙΔΙΟΣ μέσα στο βλογ του, αλλά μας κατηγορεί για… λογοκριτές (εμένα και τον Χάρη). Γι’ αυτό το λόγο φτιάχτηκαν ειδικά ποστ για την πάρτη του εδώ, σε ειδικό μπλογκ κατά της λογοκρισίας:
    http://panikos.wordpress.com

  17. Πρέπει να πω ότι ένα μήνα μετά, έχει επέλθει κάποια ηρεμία, εκεχειρία και συνεννόηση με τον εν λόγω άνθρωπο.
    Το βασικό του προσόν είναι ότι πιστεύει ειλικρινά όσα λέει, δεν υποκρίνεται. Το ΠΩΣ κατάφερε να λογοκρίνει δύο άλλους και να μας/με κατηγορεί σαν λογοκριτές είναι μεγάλο μπέρδεμα.

    Αν θέλεις Γιάννη, για να είμαστε ΑΠΟΛΥΤΩΣ δίκαιοι, σβήσε ΚΑΙ την παρέμβασή του, ΚΑΙ τις δύο δικές μου (με θέμα τον ίδιο). Αυτό το κάνω μήπως κάποια στιγμή… συνέλθει. Δεν θέλω να συμβάλλω στην υπονόμευση της επαγγελματικής του φήμης (που προκαλεί ο ίδιος, εμφανιζόμενος με το πλήρες του όνομα).

    (γνωρίζω ήδη για άλλα συκοφαντικά σχόλιά του που έσβησες, οπότε σβήστα όλα να πάει στην…. ευχή της Θεάς).


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: