Αναρτήθηκε από: akamas | Μαρτίου 14, 2013

Συνέντευξη Γιόλας Δαμιανού Παπαδοπούλου

Πριν λίγες ημέρες διάβασα και παρουσίασα στο blog μου το βιβλίο της Γιόλας Δαμιανού Παπαδοπούλου Αργός χορός. Η συγγραφέας απαντά σε μερικές ερωτήσεις μου και την ευχαριστώ.

1. Στο βιβλίο σου κάνεις μια αναδρομή στην ιστορία της Κύπρου μέσα από την ιστορία της γιαγιάς Σοφίας. Ποιός είναι ο βασικός σου σκοπός για ένα τέτοιο εγχείρημα;

Μέσα από τη ζωή της γιαγιάς Σοφίας περνάει η ιστορία της Κύπρου των τελευταίων εξήντα χρόνων. Ο Αργός Χορός δεν είναι ιστορικό μυθιστόρημα, απλά τα ιστορικά γεγονότα ξεδιπλώνουν τις συνήθειες, το περιβάλλον και τα γεγονότα που καθόρισαν την ζωή του τόπου. Από την έναρξη του Απελευθερωτικού Αγώνα η εντεκάχρονη τότε Σοφία έζησε τον διωγμό των Ελλήνων από το κλειστό Βαρώσι. Οι Τούρκοι τους υποχρέωσαν – με παρότρυνση των Άγγλων – να εγκαταλείψουν την πόλη τους, το σπίτι που γεννήθηκε και έζησε τα χρόνια της αθωότητας και της ξεγνοιασιάς. Λίγα χρόνια αργότερα έζησε τους βομβαρδισμούς από τους Τούρκους, το πραξικόπημα και την εισβολή. Η ζωή της ζυμώθηκε με ένα αδιάκοπο αγώνα για την Ελευθερία της πατρίδας της, αλλά και της ψυχής της. Ο λόγος που κάνω αυτό το εγχείρημα στο μυθιστόρημα, είναι για να δώσω μηνύματα αισιοδοξίας στους νέους σήμερα. Θέλω να τους πω, πως κάθε εποχή έχει τις δικές της απώλειες και βάσανα, μα κάθε φορά ο άνθρωπος καταφέρνει να αναβιώνει μέσα από τις στάχτες και να ξανακτίζει τη ζωή του. Και τα σημερινά προβλήματα της οικονομικής κρίσης, θα τα ξεπεράσουμε και θα σταθούμε ξανά στα πόδια μας, φτάνει να μην χάνουμε την αισιοδοξία μας.

2. Περιγράφεις αρκετά ανάγλυφα τη κοινωνία της Κύπρου και τη θέση της γυναίκας σ’ αυτή. Ο σκοπός σου ποιός ακριβώς ήταν;

Ο Αργός Χορός είναι ένα μακρύ ταξίδι σε τόπο και χρόνο. Μεταφέρεται από το ζωντανό φιλελεύθερο παρόν σ’ ένα μακρινό νοσταλγικό παρελθόν. Η εποχή της Σοφίας ήταν μια εποχή αυστηρών ηθών. Οι σχέσεις των νέων ήταν ταμπού και οι γάμοι διευθετούνταν κυρίως με συνοικέσια. Γι αυτό και ο έρωτας της Σοφίας με τον Σωτήρη παρέμεινε κρυφός κι ανεκπλήρωτος. Οι ζωές των ανθρώπων ήταν κατευθυνόμενες από καθωσπρεπισμούς και συμφέροντα. Παράλληλα η σχέση του Αλέκου με την Άννα ξετυλίγεται στο παρόν, σ’ ένα περιβάλλον με ελεύθερη βούληση, σκέψη κι επιλογές της σημερινής κοινωνίας. Όμως και στις δυο εποχές οι συναισθηματικές εξάρσεις, οι προβληματισμοί ακόμα και οι ενοχές δεν διαφέρουν. Γιατί ο ανθρώπινος πυρήνας παραμένει ίδιος.
3. Περιγράφεις τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κύπρος, αλλά και γενικότερα η Ευρώπη το τελευταίο διάστημα. Θα ήθελες να τοποθετηθείς στο θέμα;

Το οικονομικό θέμα ήταν και το ερέθισμα να γράψω αυτό το βιβλίο. Οι άνθρωποι που διαδήλωναν στις πλατείες φωνάζοντας συνθήματα, η αγωνία που ήταν ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους για την οικονομική κρίση που έφερε τα πάνω κάτω στη ζωή τους. Η πίκρα των νέων μας για τα χαμένα όνειρα και το αβέβαιο μέλλον. Μεγαλώσαμε τα παιδιά μας με τη γνώση μιας προηγμένης εποχής πως όλα είναι ανοδικά κι εύκολα και ξαφνικά όλα κατέρρευσαν σαν χάρτινοι πύργοι. Τώρα πρέπει να διδάξουμε τους νέους μας να κάνουν πιο αργά βήματα –σαν αυτά που κάναμε εμείς στη δική μας εποχή- και παρόλα αυτά η δική μας γενιά κατάφερε πολλά, παρ’ όλες τις δυσκολίες.

4. Στο βιβλίο περιγράφεις αρκετά καλά τις σχέσειςκαι τις διαφορές ανάμεσα στο γάμο και στον έρωτα, όπως, τουλάχιστον, αυτές παρουσιάζονται στις ανθρώπινες σχέσεις. Θα ήθελες να πεις δυο λόγια για το θέμα αυτό;

Ο έρωτας της Σοφίας για τον Σωτήρη γεννήθηκε και ζυμώθηκε με τον Αγώνα της ΕΟΚΑ. Εκείνες τις στιγμές που πίστευαν πως κάθε αποστολή τους θα ΄ταν και η τελευταία. Γεννούσαν αισθήματα μ’ ένα πάθος ακόρεστο για τη ζωή που στέρευε στα τρυφερά τους χρόνια. Κι αυτός ο έρωτας έμεινε αγνός, σαν ιδέα, απείρακτος απ’ το χρόνο, απείρακτος από αποστάσεις, κι όσο προχωρούσαν τα χρόνια γινόταν πιο βαθύς κι άσβηστος. Αυτό το είδος του έρωτα σπανίζει στις μέρες μας. Οι σημερινές σχέσεις είναι πιο επιδερμικές, με απώτερο σκοπό το σεξ, γι αυτό και δεν κρατάνε πολύ. Το σαρκικό πάθος φθείρεται και μαζί και οι σχέσεις. Σήμερα οι πιο πολλοί νέοι έπαψαν να πιστεύουν στο θεσμό του γάμου.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: