Αναρτήθηκε από: akamas | Απρίλιος 12, 2018

Συνέντευξη Θανάση Αθανασίου

Πριν λίγες ημέρς είχα την ευκαιρία να διαβάσω το βιβλίο του Θανάση Αθανασίου με τίτλο Οι ξεριζωμένοι. Ο συγγραφέας απαντά σε κάποιες ερωτήσεις μου και τον  ευχαριστώ πολύ.

 

  1. Στο βιβλίο σας αναφέρεστε σε μετανάστες, πρόσφυγες και ανθρώπους που ‘έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση. Τι κοινό θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουν αυτές οι τρεις κατηγορίες ανθρώπων;

 

Και οι τρεις αυτές κατηγορίες ανθρώπων είναι βίαια εκτοπισμένοι, ξεριζωμένοι. Άλλοι εξαιτίας εμφυλίων ή ιμπεριαλιστικών πολέμων άλλοι εξαιτίας δικτατορικών αιμοσταγών καθεστώτων και άλλοι εξαιτίας οικονομικής ανέχειας, πείνας και άγριας εκμετάλλευσης. Σ’ αυτήν την τελευταία κατηγορία συμπεριλαμβάνονται και οι νεόπτωχοι Έλληνες που η λαίλαπα της χρεοκοπίας τους έχει οδηγήσει στην εξαθλίωση και πολλούς στην αυτοκτονία…

 

 

  1. Στο πρώτο κομμάτι του βιβλίου σας μιλάτε για τους πρόσφυγες από την Αφρική. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στις χώρες τους και ποιος είναι ο ρόλος της μαγείας σε αυτές;

 

Σε πολλές από τις χώρες της Αφρικής επικρατούν δικτατορικά καθεστώτα, εμφύλιοι πόλεμοι, οικονομική εξαθλίωση μεγάλων τμημάτων του πληθυσμού. Ηχεί παράταιρα για τον ‘δυτικό’ άνθρωπο αλλά σε κάποιες από τις χώρες αυτές, όπως π.χ. στην Νιγηρία, η μαγεία συνιστά ένα ολόκληρο παράλληλο σύστημα ερμηνείας και αντιμετώπισης διαφόρων παθογενών κοινωνικών και ατομικών καταστάσεων! Και, δυστυχώς, δεν περιορίζεται σε μεμονωμένους θυλάκους αλλά διαπερνά την κοινωνία από πάνω μέχρι κάτω. Η αμάθεια, οι ιδεοληψίες, οι πρωτόγονες προκαταλήψεις, η βιαιότητα των κοινωνικών σχέσεων διοχετεύονται στην πιο βάρβαρη πρακτική …ίασης της κοινωνικής ασθένειας! Θύματα, τα μικρά παιδιά, οι γυναίκες οι αδύναμοι…

 

  1. Μας δίνετε την περίπτωση ενός μικρού παιδιού που δουλεύει σε ένα εργοστάσιο χαλιών στο Πακιστάν. Τι θα μπορούσαμε να πούμε για αυτές τις εγκληματικές πρακτικές;

 

Υποτίθεται, ότι η παιδική εργασία σύμφωνα με τον καταστατικό χάρτη των δικαιωμάτων του παιδιού, απαγορεύεται. Ω! της υποκρισίας. Δεκάδες εκατομμύρια μικρά παιδιά, κυρίως, στις χώρες του ‘τρίτου κόσμου’, όχι απλώς εργάζονται κάτω από άθλιες συνθήκες και χωρίς δικαιώματα αλλά, στην κυριολεξία, είναι εργασιακοί σκλάβοι. Παιδιά που απάγονται, παιδιά που πωλούνται από τους γονείς τους, παιδιά εγκαταλελειμμένα συνθέτουν τον απέραντο βουβό εργασιακό στρατό βορρά στην πιο άγρια και ανηλεή εκμετάλλευση. Αν αυτό δεν είναι έγκλημα κατά της ανθρωπότητας τότε τι είναι;

 

  1. Υπάρχουν πρόσφυγες που έχουν πάει σε χώρες με υψηλό κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, όπως η Σουηδία. Ποια είναι η κατάσταση που έχουν αντιμετωπίσει εκεί;

 

Είναι γεγονός ότι στις χώρες αυτές οι πρόσφυγες/μετανάστες βρίσκουν μια αγκαλιά όχι μόνο από το επίσημο κράτος αλλά και από την ίδια την κοινωνία. Το υψηλού επιπέδου κοινωνικό κράτος (που ακόμη αντέχει παρά τα ξηλώματα που έχουν και εκεί αρχίσει), οι παροχές και οι υπηρεσίες εκπαίδευσης, υγείας, εργασίας κάνουν τη ζωή των προσφύγων/μεταναστών ευκολότερη σε σύγκριση με τις χώρες του νότου. Ωστόσο, το πολιτισμικό χάσμα είναι τεράστιο με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ‘τριβές’ από το γεγονός αυτό. Εκπαίδευση χρειάζονται όχι μόνο οι φιλοξενούμενοι για να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα αλλά και οι γηγενείς ώστε να αντιληφθούν καλύτερα τις νοοτροπίες των προσφύγων/μεταναστών για μια ισορροπημένη, κατά το δυνατόν, συμβίωση.

 

  1. Πως κρίνεται τη κατάσταση που επικρατεί στα κέντρα υποδοχής των μεταναστών;

 

Είναι γνωστό ότι το μείζον πρόβλημα στα κέντρα υποδοχής είναι ο συνωστισμός και τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από το γεγονός αυτό: υποβαθμισμένες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και γενικά κακή ποιότητα ζωής των ανθρώπων εκεί. Οι ευθύνες επιμερίζονται τόσο στην κυβέρνηση όσο και στην Ε.Ε. Η υποκρισία και τα ψέματα, κι εδώ, περισσεύουν από αμφότερα τα μέρη.

 

  1. Υπάρχουν συμπατριώτες μας που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση. Πως θα μπορούσαμε να τους συνδέσουμε με τις προηγούμενες κατηγορίες  που διαπραγματεύεστε στο βιβλίο σας;

 

Ήδη, έχω απαντήσει στο ερώτημά σας αυτό από την αρχή: ο κοινός τόπος είναι η βίαιη εκτόπισή τους από το οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι με συνέπειες όχι μόνο οικονομικές αλλά και ψυχολογικές, ηθικές, πολιτισμικές…

 

 

  1. Στο βιβλίο σας συμπεριλαμβάνεται μια έκθεση ενός παιδιού του γυμνασίου. Ποιος ο σκοπός αυτής της κίνησης;

 

Είναι αυτονόητο, νομίζω, ότι δεν πρόκειται για πραγματική έκθεση παιδιού αλλά για ‘μυθοπλαστική’ έκφραση έκθεσης παιδιού. Με αυτό ήθελα να υπαινιχτώ ακριβώς αυτό που ανέφερα προηγούμενα. Ότι, δηλαδή, οι συνέπειες της οικονομικής χρεοκοπίας και των μνημονίων δεν είναι μόνο οικονομικές. Είναι ευρύτερα κοινωνικές και πολιτισμικές. Υπονομεύουν την ίδια την ισορροπία της οικογένειας, διασπούν κοινωνικούς, οικογενειακούς δεσμούς, διαστρέφουν το ηθικό και πολιτισμικό υπόβαθρο της κοινωνίας, των παιδιών. Οι συνέπειες, μακροχρόνια, θα είναι οδυνηρές.

 

  1. Τέλος, σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σας;

 

Το βιβλίο δεν είναι ένα δοκίμιο για να «απευθύνεται» σε συγκεκριμένο ..target group!  Πρόκειται για έκφραση δικών μου, εσώτερων, ανησυχιών, για έκφραση ηθικής συμπαράστασης και αλληλεγγύης στους άτυχους αυτούς ξεριζωμένους, για μια ανθρώπινη προσέγγιση ενός σύγχρονου παγκόσμιου δράματος. Ακόμη, πρόκειται για έμμεση αλλά σαφή αντιπαράθεση με ρατσιστικές κραυγές που, έστω και περιθωριακά, εκφράζονται από συγκεκριμένους θυλάκους στη νεοελληνική κοινωνία. Αν, τώρα, τα συναισθήματα αυτά βρουν ανταπόκριση σε όποιους αναγνώστες τύχει να διαβάσουν τα εν λόγω κείμενα, ακόμη καλύτερα….Εκείνο πάντως που ως συγγραφέας προσπάθησα είναι να σεβαστώ τον αναγνώστη όχι μόνο με την πλοκή των ιστοριών αλλά και με την αισθητική της γραφής. Σε ποιο βαθμό το κατάφερα αυτό θα το κρίνουν οι ίδιοι οι αναγνώστες.

 

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία

 

 Θανάσης Αθανασίου

 

Θεσσαλονίκη, 12/4/2018

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: