Αναρτήθηκε από: akamas | 1 Οκτωβρίου, 2020

Συνέντευξη Κώστα Θεολόγου

Πριν λίγες ημέρες ολοκλήρωσα το βιβλίο του Κώστα Θεολόγου με τίτλο η κρύπτη του Βιτάλ. Ο συγγραφέας με τιμά απατώντας σε κάποιες ερωτήσεις μου.

1.       Επιλέξατε ως πεδίο δράσης της ιστορίας σας το Παρίσι, εκεί γίνεται η αφήγηση της ιστορίας σας. Πώς έγινε αυτή η επιλογή;

Ήταν αναπόφευκτο να επιλεγεί το Παρίσι ως πεδίο δράσης της ιστορίας, εφόσον εκεί άκουσε την ιστορία από τον Αϊβαλιώτη αφηγητή της ο χαρακτήρας που την καταγράφει, δηλαδή ο συγγραφέας. Όλα τα πρόσωπα της αφήγησης, που αφορά στη δεκαετία του 1980 στο Παρίσι, είναι αληθινά και γνωστά στον συγγραφέα, αλλά ο τελευταίος έχει αλλάξει τα ονόματα και τις ιδιότητές τους. Ο ζωγράφος μονάχα παρέμεινε με το πραγματικό όνομα του, αλλά αυτός πάλι δεν είναι χαρακτήρας τον οποίο γνώρισε πράγματι ο συγγραφέας· τον Boris Taslitzky (191-2005) τον αξιοποίησε στο ψηφιδωτό των χαρακτήρων του, ώστε να διευκολύνει τον εγκιβωτισμό της μιας αφήγησης στην άλλη. Ας πούμε, λοιπόν, ότι το Παρίσι της ηδονής υποδέχτηκε αφηγηματικά κάποιο ανύποπτο βράδυ μέθης και ευωχίας τη Θεσσαλονίκη της οδύνης.

 2.       Το κύριο θέμα σας αφορά έναν Εβραίο της Θεσσαλονίκης και τη προσωπική του ιστορία. Σκοπός σας ήταν να γράψετε ένα ιστορικό μυθιστόρημα;

Ασφαλώς όχι, καθόλου δεν είχα τέτοιο σκοπό. Αλλά η ερώτησή σας άθελά της βυθίζεται στην ουσία αυτής της ιστορίας. Ας δούμε τη λέξη, διότι αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις. Η λέξη ιστορία προέρχεται ετυμολογικά από το Ἳστωρ· ο ίστορας κατείχε καλά ένα θέμα ή ήταν αυτόπτης μάρτυρας γεγονότος ή ο κριτής. Η λέξη ίστωρ προέρχεται από τη ρίζα Fιδ– του ρήματος οίδα το οποίο σημαίνει γνωρίζω. Στην αρχική λέξη  ήταν ίδτωρ, το οδοντικό σύμφωνο δ μετατράπηκε σε σ πριν από το οδοντικό σύμφωνο τ. Η προέλευση της λέξης ιστορία, λοιπόν, έχει τη ρίζα της στο ρήμα ίστημι και στο ρήμα οίδα. Η σύνθεση των δυο λέξεων σημαίνει τη γραφή (το όριο μεταξύ ιστορίας και προϊστορίας), τη ροή, την καταγραφή της μαρτυρίας, την αρχειοθέτηση, τη μνήμη. Κοντολογίς, μια τέτοια καταγραφή μαρτυρίας (ιστορία) και γραφής για το αρχείο της μνήμης μας είναι η Κρύπτη του Βιτάλ.

3.       Με τον τρόπο αυτό θέλατε να αναδείξετε την ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης;

Σε κάποιο βαθμό γίνεται και αυτό, ακόμη και να μην το επεδίωκα, έτσι δεν είναι; Όπως ομολογώ και στο βιβλίο αυτή η ιστορία του Αϊβαλιώτη με συγκίνησε όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο για τον Βιτάλ, αλλά για το πάθος των Εβραίων σε όλο τον κόσμο, εννοώ το Ολοκαύτωμα, τη Shoah, αλλά και ειδικότερα την ιστορία τους στην  Ιερουσαλήμ των Βαλκανίων, όπως είναι γνωστή η Θεσσαλονίκη.
4.       Χρησιμοποιείτε την τεχνική του εγκιβωτισμού, πόσο δύσκολη είναι αυτή η
τεχνική και τι σας οδήγησε σε αυτή την τεχνική;

Ο τρόπος που έγραψα την ιστορία αυτομάτως με οδήγησε στον «εγκιβωτισμό», μια μέθοδο συγγραφής που είναι πολύ όμορφος, σαν ένα ζεστό ζακετάκι ή πουλόβερ που πλέκει η μαμά ή η γιαγιά καθώς μας αφηγείται μια ιστορία από τα παλιά. Εδώ, βέβαια, αυτό το στοιχείο της «παιδικότητας» απουσιάζει λόγω των αλλεπάλληλων εμπειριών και βιωμάτων του συγγραφέα, αλλά αν προσέξει κανείς θα διαπιστώσει ότι αυτό που δεν απουσιάζει είναι η αθωότητα, διότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση η αθωότητα για να συγκινηθείς από κάποια «τόσο μακρινή» από την δική σου καθημερινότητα ….ιστορία.
5.       Θεωρείτε ότι  έχουμε να διδαχθούμε από την ιστορία του ήρωά σας και των
άλλων Εβραίων στις μέρες μας;

Η διδασκαλία εξαρτάται πάντα από τον διδασκόμενο. Πάντα υπάρχει διδακτικό μέρος σε κάθε εμπειρία μας, αναγνωστική ή άλλη. Έχουμε κεραίες ή αισθητήρες (σένσορες που λένε) να συλλάβουμε το διδακτικό σήμα, όπου υπάρχει; Εν πάση περιπτώσει, δεν έχει ηθικοπλαστικό περιεχόμενο το βιβλίο, νομίζω δεν περιέχει κάποια ηθική κρίση ή αξιολόγηση, τουλάχιστον ρητά ή απερίφραστα. Δείχνει τη σημασία της επιβίωσής μας στη ζωή, τον αγώνα μας για να ευτυχήσουμε ή να ζήσουμε γαλήνιοι, ωστόσο το πεπρωμένο ή το παρελθόν δεν μας επιτρέπουν πάντα να το καταφέρουμε, όσο επιτυχημένοι παλαιστές της επιβίωσης κι αν είμαστε, όπως ακριβώς και ο Βιτάλ.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Kατηγορίες

Αρέσει σε %d bloggers: